گروه فرهنگی مذهبی نجم

تبلیغات
شیعه وب شیعه وب شیعه وب
لوگو ما
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

چگونه می توان از قرآن کریم استفاده کرد؟

چهارشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۳، ۰۸:۲۳ ب.ظ


برای روشن شدن، توجّه به چند مطلب لازم و ضروری است:
1ـ قرآن کریم کتاب هدایت و رحمت؛[1] و مایه ی شفاء[2] برای مؤمنان است. و این کتاب شریف راهنمای انسان در رسیدن به کمال نهایی، تکامل و تعالی  و نزدیک شدن به خدا و بهشت رضوان است. هدف اصلی آن تعلیم و تربیت و هدایت انسان‌ها است و آثار و فواید دیگر آن، اهداف فرعی قرآن کریم محسوب می‌شوند. این کتاب بزرگ، معجز‌ه ی علمی حقّ تعالی است و دارای فواید فراوانی می‌باشد.[3]  



 2ـ  برخی از روایات، درباره ی آثار و برکات قرائت سوره‌ها و آیات قرآن کریم مطالبی بیان داشته اند و فواید و کارکرد های زیادی برای تلاوت آن‌ها ذکر کردهاند؛ از جمله؛ پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله سلّم ـ فرمود: « هر کس سوره ی نساء را بخواند گویا به اندازه ی هر مسلمانی که بر اساس محتوای این سوره ارث می‌‌برد، در راه خداوند انفاق کرده است.»[4]در روایت دیگر، آن حضرت می‌فرماید: « هرکس سوره ی واقعه را هر شب بخواند، هرگز فقیر نخواهد شد.»[5] و در روایت دیگری فرمود: « سوره ی حمد، شفای هر دردی به جز مرگ است.»[6]
باید توجّه داشت که فواید و کارکرد قرآن کریم ، تنها به خواندن آیات و سوره‌های آن نیست، بلکه خواندن، مقدّمه‌ای برای فهم قرآن کریم و درک آن است. مقدّمه‌ای برای تحقّق بیشتر دستورهای آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان است که اگر انسان از محتوا و پیام‌های سوره‌های قرآن کریم درس بگیرند و به آن عمل کنند به طور قطع تمام پاداش و خواسته‌های مشروع و منطقی در دنیا و آخرت شامل حال آنان خواهد شد.[7]
3ـ گرچه مؤثّرترین عوامل در سرنوشت انسان، تمسّک به قرآن کریم، دعا و توّسل به ائمه ی اهل‌بیت ـ علیهم السّلام ـ است و انسان باید به فضل خداوند امیدوار شود؛ ولی در روایت برای سلامت و هدایت انسان به کمال، عوامل دیگری مانند: عقل، علم، مشورت، دارو و درمان، ذکر  شده است. در این باره به چند نکته باید توجّه کرد:
1ـ به علّت محدودیّت امامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ از ناحیه ی خلفای ظالم و آلوده بودن فضای سیاسی و تاریخی، تمام روایات به دست ما نرسیده است و هم چنین تمام کارکردها و فواید سوره‌های قرآن کریم بیان نشده و بسیاری از اسرار قرآن کریم در نزد امام زمان (عج) مانده است .
2ـ برخی به طور ناآگاه و به خیال جذب مردم به قرآن کریم ، دست به جعل روایاتی زدند و آن‌ها را با روایات حقیقی و اصلی در هم آمیخته‌اند.
3ـ گروهی از افراد مغرض و شیطان صفت برای بدبین کردن مردم به روایات و احادیث اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و به قصد ضربه زدن به مکتب فکری و علمی اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ  روایاتی را جعل کردند که حتّی برخی از آن‌ها با عقل و اندیشه ی سالم و حتّی با آیات قرآن کریم سازگار نیست؛ ولی دانشمندان حدیث‌شناس با بررسی‌های لازم و کارشناسانه، روایات حقیقی را از روایات جعلی تشخیص می‌‌دهند.
4ـ استفاده از برخی فواید سوره‌ها که در روایات بیان شده، گاهی تنها با قرائت و خواندن حاصل می‌شود؛ چنان که در روایات وارد شده که هرکس آخرین آیه ی سوره ی کهف را بخواند و قصد داشته باشد ساعت مشخصی بیدار شود، بیدار می‌شود. یک دسته از آیات هم هستند که قرائت آن‌ها مانند دعا خواندن، دارای شرایطی است و با فراهم شدن آن شرایط نتیجه بخش هستند. برخی از آیات نیز هستند که افزون بر قرائت و فراهم شدن شرایط و مقدّمات لازم، باید مفاهیم آن آیات در روح جان و زندگی انسان نقش ببندد و با روح انسان عجین شود. تمام این کارکردها و فواید به دست نمی آید مگر آن که با معرفت قرآنی همراه باشد و به دنبال آن از کارشناس قرآنی استفاده گردد.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1ـ ناصر مکارم شیرازی و همکاران، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه، در 27 مجلد، ابتدای هر سوره.
2ـ مرحوم ابوعلی طبرسی، تفسیر مجمع البیان، لبنان؛ بیروت: مؤسسه الاعلمی، در 10 مجلد، ابتدای هر سوره.
3ـ برنامه ی رایانه‌ای «صراط» مرکز فرهنگ و معارف قرآن، (آشنایی و معرفی سوره‌های قرآن).
4ـ بهاءالدین خرمشاهی، دانشنامه قرآن و قرآن پژوهشی، تهران: انتشارات دوستان و ناهید، ج 2، ص 1236_ 1271.
5ـ محمّد بن یعقوب کلینی، الکافی، لبنان؛ بیروت: دارالتعارف للمطبوعات، کتاب فضل القرآن) ج 2 . (به فارسی نیز ترجمه شده است).
6ـ الجمعة العروسی الحویزی، نور الثقلین، قم: نشر اسماعیلیان، در پنج مجلد، ابتدای سوره‌ها.
 
پی نوشت ها:
[1] - لقمان: 31/ 1و2.
[2] - اسراء: 17/ 82.
[3] - ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه، ج8، تهران: دارالکتب الاسلامیه، سال 1367،  ص 317 و 318 ، ج 21 ، ص 256.
[4] -  الطبرسی، مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن، ج3، تهران: انتشارات ناصر خسرو، ص 3.
[5] - الطبرسی، همان، ج 10،  ص 321.
[6] - ر.ک: الجمعه العروسی الحویزی، نور الثقلین، ج1، قم: مؤسسه ی اسماعیلیان، ص 1_ 10.
[7] - ر.ک: تفسیر نمونه، همان، ج 1،  ص 60.


منبع:سایت اندیشه قم

۹۳/۱۱/۰۱ موافقین ۱ مخالفین ۰
ali rahmani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی